lördag 13 mars 2010

T-pinnar

Visst är det skönt att knalla runt i nya fina sockar som kommer direkt från paketet! Vad varje flugbindare bör önska sig är sockar sockar och åter sockar! Varför det då.... jo för att de där små plastpinnarna som håller ihop sockarna går att använda till så himla mycket. Plastpinnen jag menar är den där T-formade plastbiten som vi sliter sönder och svär över för att den trasar sönder våra kläder ibland den sitter på sockar, vantar och andra plagg. Mitt tips är att klippa loss pinnen från kläderna så att den går att använda till lite av varje.

För många år sedan försökte jag att fästa en liten frigolitkula på en nylonlina som jag sedan brännde i toppen så att den krullade ihop sig, ungefär som när man gör räkögon. Under linan med bollen på så hade jag en tunn fjädermyggsliknande fluga som då låg och flöt några centimeter under ytan jämnt och fint i strömmande vatten. Problemet var att bollen slets sönder efter två tre kast. Efter det har jag funderat lite på andra alternativ och kom på detta med T-pinnen efter att ha läst om pinnen i en tidning där den användes till fallskärmshackel.
Det finns de som har gått in i butiker och fått en näve pinnar gratis, så ni behöver inte köpa sockar för hela veckopengen om ni vill testa detta användningsområde, fråga snällt i en butik så får ni säkert några pinnar.
Här ser ni en bild på några T-pinnar och en pinne med en boll. Bollen fästes genom att pinnen trycks genom bollen och förs upp mot toppen på T-pinnen.
Såhär kan en fluga med boll se ut utan kläder på sig =) Ni ser hur jag har tänkt, bollen flyter och håller uppe flugan samtidigt som jag kan se var flugan är då bollen även är en markering.
Det är fullt möjligt att använda T-pinnen till fallskärmshackel den är faktiskt riktigt bra till det. Ta en tång och platta till pinnens "fot" så att den ligger bättre mot kroken och inte bygger så mycket. Sedan är det bara att fästa in pinnen och börja bygga flugan.
Har även en bild som visar att det går att göra egna hantelögon om de vanliga tryter. Det går att göra hantelögon eller liknande med många olika sorters glaspärlor eller i annat material. Genom att det finns en lång pinne så kan ögonen placeras precis var man vill och inte så som alla flugor ser ut =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar