söndag 7 mars 2010

Räka

Snart är det havsöringspremiär på Västkusten...då är jag inte där... men kanske någon vecka efter och då ska dessa räkorna i vattnet!


Jag lovade Viktor en SBS eller liknande på en Fönsterkuverttjecknymf... blir ingen sån idag. Men en snabb SBS utan bild kommer här:

  1. Det finns två sätt(kanske fler) att fästa plastremsan på, det ena sättet är att göra en liten spets på remsan. Remsan klipper jag till ca 3-4mm bred. Spetsen binds försiktigt in i baken på flugan. När ryggskölden sedan skall dras över fram till kroköglan så görs det försiktigt så att plasten inte slits av i fästpunkten.
  2. Det andra sättet är att klippa till en bit 3-4mm bred remsa och bara lägga på den färdigdubbade flugan och sedan fästs den med en kopparrib eller annan valfri tråd. Detta är ett enkelt sätt att få en ryggsköld på, men jag gillar det första alternativet bättre oavsett vilken plast det gäller.

Just det! dagens alternativa ryggsköld är fäst på räkorna ovanför, det är från en liten styvare plastpåse som mina omrörningspinnar till epoxyn ligger i. Typ coctailpinnepåse.... Coctailshrimp =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar