tisdag 11 januari 2011

Strippa påfågelherl

För att få fram fina herl till att göra kroppar med som t.ex. till kläckare eller klassiska torrflugemönster som Quill Gordon så måste påfågelherlets gröna små fibrer tas bort. Jag har alltid gjort detta med ett vanligt suddgummi tidigare, det brukar fungera alldeles utmärkt. Ibland vill jag nämligen ha lite små strån kvar på herlet och då är det lätt att styra hur mycket som skall tas bort om jag suddar bort stråna.
-
Men någonstans inom mig så finns det en riktigt lat jäkel, som enligt min fru fyller ut hela min spänstiga kropp i och för sig men det hör kanske inte hit..... Iallafall så gillar jag smidiga saker och genvägar ibland, så jag tog fram en fin årgångsflaska med Klorin, jag tror att det är en tidig 2010 kan vara 2009 också dom luktar ganska lika så det är svårt att säga. Häller Klorin på botten i en gammal plastbytta, har gummihandksar på händerna och doppar ner en hel fjäder i burken. Gnuggar på herlen och när jag drar med handskarna medhårs så följer de gröna små stråna med. Så gör jag i någon minut och resultatet ser ni nedan.
-
-
Före & efter-
-

Jag har inte provat mer än denna fjädern men jag antar att man inte skall ha i fjädern för länge för då försvinner den helt eller så blir herlen på tok för sköra.

Om herlen blir spröda och sköra så antar jag, bara en gissning detta med, att det går att förvara herlen i ett glas med vatten eller liknande innan man ska binda. Herlet borde då bli lite mjukare. Testa på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar