onsdag 1 december 2010

Pennor

Det finns en uppsjö av olika pennor på marknaden. Vissa pennor som skall vara permanenta på "alla" material släpper vid kontakt med vatten vilket inte är helt lysande till det ändmål som en flugbindare vill ha pennan till =)

Jag har testat och letat efter bra pennor länge, flera olika kulörta vattenfasta pennor har testats på diverse material, men jag måste nog erkänna att de bästa pennorna är de svindyra som köps i en flugfiskebutik. Pennor som säljs för 60-90:- /st i tre-fyra olika kulörer. Men om jag vill ha andra färger vad gör jag då? I somras besökte jag våran största stad i söder, Malmoe, där de har en fin fin Panduro butik som säljer det mesta(allt) ur deras katalog. Gick och strosa efter frugan som skulle ha tjock foam, ta ett stort ark tänker jag och räknar med att få spillbitarna till poppers =)

Men de hade även vattenfasta pennor som liknade pennan jag precis köpte för 70:- så jag köper ett knippe pennor och testar hemma, visst fasen funkar dom och visst fasen verkar det vara liknande färg som fäster på det mesta som min dyra penna gör. Priset, 29,50:- gör att jag dessutom får 2-3 pennor på Panduro för samma pris som en penna hos en fiskebutik.......


Om ni väljer att gå in på Panduros hemsida så söker ni efter "Promarker" och det dyker då upp ett 40-tal olika kulörer. En annan rolig sak var när Johan Klingberg besökte våran klubb i förra veckan, gissa vilket märke på pennorna han halar upp ur sin låda, givetvis, Promarker. Det måste ju bara vara så att pennorna är bra om eliten använder dom, eller hur?? Kan undra om jag blir lika bra som Johan om jag köper mer pennor... hmmm =)

6 kommentarer:

  1. Välkommen i ProMarker klubben :-)
    Har använt dessa länge.

    SvaraRadera
  2. Tackar Stig! Pennorna kanske finns på andra ställen också än Panduro?

    SvaraRadera
  3. Jag har också använt ProMarker ett tag. Det är en suverän penna som funkar på nästan allt. Jag brukar ha några pennor med mig när jag är ute och fiskar så att jag vid vattnet kan färglägga ljust bundna flugor. Tyvärr funkar pennorna inte på emballageplast,som jag använder allt flitigare, då de "smälter" plasten. Har heller inte hittat nåt annat som funkar, tips?
    /Emil

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Jag har också märkt att vissa pennor smälter plaster. Det jag har gjort då är att byta plastmaterialet till foam eller plast som tål att målas på. Kan du inte drapera din emballageplast med t.ex. en bit av en latexhandske? Eller handskar som finns på Preem, där man tankar... Som för övrigt är ett grymt bra material att göra ryggsköldar med till tjecknymfer. Den handsken går nämligen att dra lite i, plasten följer med på ett bra sätt.

    /Johan

    SvaraRadera
  5. Det kan kanske gå om man är försiktigt och lägger på färglager i omgångar. Så problemet löses nog med lite framförhållning :) Foam är inget som helst problem att färglägga, men den ( iaf ÖB:s) har inte samma flytförmåga som emballageplasten. Sen finns det självklart många användningsområden då plasten inte behöver färgas, t.ex. som bas för parachutehackel eller förlängda kroppar som lindas med antrongarn eller fly rite, eller som vingar till ex. spent spinners.
    Hur som haver är det mycket roligt att se att bloggen är igång igen!

    /Emil

    SvaraRadera
  6. Hej Emil!
    Flytförmågan kan jag hålla med om i emballageplasten. Plasten har som du skriver många användningsområden, det går att göra mycket kul. Vingar har jag haft den till men förlängda kroppar var något nytt, kanske ska testa det.

    Något annat du kan testa, är en räka som jag har bundit med emballageplast som du kan hitta på:
    http://www.fiskelust.se/flugbindning/manadens/2009/mar-reka/mar-reka.shtml



    Gött att du gillar det du läser här Emil och nu är jag igång igen =)

    /Johan

    SvaraRadera