onsdag 16 juni 2010

CDC & Hjort

Nuuuuuu börjar resebindningen klia i fingrarna, dryga veckan kvar tills det smäller och massor av flugor kvar att binda. Målet är minst en sort per dag och idag fick det bli ett par CDC & Hjort i olika färger, möjligtvis avslutas kvällen med en CDC-myra som jag har funderat ett tag på.

CDC & Hjort(eller älg) är en enkel fluga som går fort att göra och resultatet blir enligt mig en fin väldressad och välbalanserad fluga. Jag binder flugan i olika färger på CDC-kroppen.
SFS - CDC & Hjort
Krok: Efter tycke och smak
Tråd: som passar till kroppen
Kropp: 1st tvinnad CDC-fjäder
Vinge: Hjorthår

Fäst in en CDC-fjäder med spetsen först bak på kroken. Linda fram bindtråden bakom kroköglan.


Tvinna CDC-fjädern och linda fram mot öglan i täta varv. Se till så att spretande fibrer förblir spretande. Fäst in och klipp av fjädern.


Fäst in en bunt med hjorthår som skall sticka ut ett par mm bakom krokböjen. Jag kör ett par hårda varv där jag fäster in hjorthåren, friserar bunten till ett huvud. Sedan gör jag ett varv ca 45 grader in genom bunten som jag klippt av stråna på innan och därefter gör jag ett par varv under bunten för att sedan avsluta med en whip.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar