onsdag 26 maj 2010

Variant på Leifs fjädermygg

Det märks att årstiden går mot sommar mer och mer. Det spritter i många bloggar just nu samtidigt som det spretar mer och mer mellan blogginläggen, precis som här =) Men det kan väl bara betyda en sak, fiskesäsongen är här på riktigt! Jag har fått fina rapporter från Baltak det senaste, torrflugfiske och vakande fisk etc, en kompis var i Alsterån i helgen och tog en fin öring på 2,2 kg på.... torrfluga! Bäst av allt det ser ut som att Baltak kan få ett besök av mig på fredag =) om väderguden Yrno vill oss väl vill säga.

Men för att försöka fylla upp min torrflugeask lite så kommer här en fluga som Leif Örtenholm bundit på Stockholms Flugfiskecenters hemsida, men som jag gjort om lite. En variant på Leifs fjädermygg.


  1. Krok, jag har fastnat totalt för TMC 212Y så denna fluga är bunden på en 212Y i stl 15
  2. Kroppen har jag gjort av påfågelherl som jag suddat bort stråna på, Leif kör med bindtråd och pearltinsel
  3. En dubbingkula (i samma kulör som hacklet) så att jag kan fästa in två grizzlyfjädrar som spretar ut som två vingar
  4. Här tar jag och splittar tråden och hacklar huvudet med CDC-fibrer som läggs in i den splittade bindtråden. Leif väljer istället att hackla flugan med ett grizzlyhackel i ett fåtal varv. Men jag gillar CDC´n på denna flugan så det får bli min variant av Leif´s fjädermygg

3 kommentarer:

  1. Ser ju riktigt lovande ut den flugan.
    Fint bunden som vanligt!

    SvaraRadera
  2. "suddat bort"...du menar med ett vanligt sudd ?
    I så fall, smart ! / Stig

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Tack Andreas, kul med positiv feedback =)

    Jajjemensan Stig ett vanligt sudd gör susen på de små gröna stråna. Man får vara lite försiktig och för mig brukar herlet gå av på den allra tunnaste delen men det brukar finnas tillräckligt att binda med ändå. Se till att sudda motstrås, heter det så? Alltså mot stråna, suddar man med stråna så händer inget.

    /Johan

    SvaraRadera