måndag 22 mars 2010

Crazy Eye Family

Flugbindningsmaterial finns ju överallt har jag sagt flera gånger och till riktigt humana priser dessutom. Men vissa material kan man gå förbi eller till och med hålla i handen flera gånger utan att tänka flugbindning, vilket inte är helt sunt. Flugbindning går före allt så därför måste hjärnan vara i form dygnet runt och enbart tänka flugbindning! Vad Simon Graham tänkte på när han kom på sin Durexfluga vill jag inte veta, eller snarare när tänkte han på flugbindningsmaterial när han såg kondomen som bindmaterial, vilken tid på dygnet var det..... =)

Men åter till mina streamers... flugbindningsmaterial som åker in och ut genom kontorsdörrar och susar runt i industrier och vispar fram över bokhyllor runt om i världen kan vi bara inte bortse från. Materialet som jag syftar på är en dammvippa med 4 olika färger för kostnaden av en Selma, materialet räcker till en livstidsförbrukning av fibrer till streamers eller andra flugor.



Mina dammvippestreamers förser jag med epoxyögon som jag gjort själv. Till ögonen använder jag en orange kraftig tejp/klisterark som finns på Biltema. Den runda formen får jag genom att stämpla hål med ett vanligt hålslag och sedan gör jag ett streck med en vattenfast svart penna, modellen på ögon döper jag till Crazy Eye eftersom dom ser lite galna ut.

Jag försöker ofta tänka utanför "lådan" vilket även var fallet med ögonens färgsättning. ALLA epoxyögon som jag har sett ser ut som vanliga fiskögon med en svart pupill i mitten och relativt vanliga färger i övrigt. Varför ska det vara så tänkte jag och började testa lite och fattade tycke för dessa Crazy Eye´s. Det finns ögon i andra färgsättningar med prickar och streck åt olika håll och kanter. Ögonen har en klistrig baksida och fastnar lätt på flugorna som sedan har försetts med epoxy. Storleken på ögonen är 4mm men Spökets kryssögon har jag gjort 6mm stora för att överdriva flugans formgivning lite. Ögonen går ju även att ställa upp så att strecket går lodrätt istället för horisontalt men det är upp till flugbindaren att välja själv.


Familjen Crazy Eye

Först ut i familjen är Crazy Eye Joe som även finns i saltvattensvariant för kustfisket, det gör övriga i familjen också =)

Familjens lilla snärta heter Crazy Eye Sally som utan problem lyckas locka öringhannarna till hugg

Familjens överhuvud heter Crazy Eye Bob vars färger även finns som en Crazy Eye Mickey Finn =) fast då med Sally´s rosa färg istället för Mickey´s orginal röda

Till sist och faktiskt även minst så finns husspöket med på bild som heter Crazy Eye Ghost och binds med enbart de vita fibrerna. Alla hus har sitt egna spöke och så även familjen Crazy Eye =)


En annan tanke jag har med dessa fibrer är att spinna de i en loop gjord med kevlartråd på en tub eller lång krok så att det blir lite större gäddflugor. Till sådana flugor kan jag tänka mig att stansa ut Crazy Eye´s så att de blir några mm större än de som visats ovanför.




Håll till godo med dammvippeflugorna och försök gärna involvera materialet i andra flugor.

2 kommentarer:

  1. Uppfinningsrika och snygga flugor som vanligt !
    Blev sugen på att gå lös på våran dammvippa hemma nu :)

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Kört hårt Andreas och lycka till med att förklara där hemma vad du gör =)

    /Johan

    SvaraRadera