måndag 16 november 2009

Finlandia Caddis

Upphovsmannen till flugan vet jag ej men det är Charles Jardine som binder den i senaste numret av Fly Fishing and Fly Tying. Jag försöker få fram de mest avgörande momenten i bilderna nedan.

Ta en CDC-fjäder av tycke och smak, jag har valt en beige/grå färg på fjädern. Håll fjädern i handen som bilden visar och lägg en liten klick med lack i roten på fjädern och dra sedan med andra handen i fibrernas riktning.
Fjädern blir då något välvd så att den kommer att passa fint på flugans kropp. Lacka två ggr om det verkar som att det behövs, ibland räcker det med en gång.


Fäst bindtråden och dubba in en liten äggsäck i färgen limegrön/chartreuse eller annan ljus gröngul färg. Flugan skall palmerhacklas så nu är det läge att fästa ett tupphackel som färgmässigt skall matcha kroppens färg. Kroppen dubbas med en blandning av grön/oliv/kanel/grå. Charles rekommendera 90% hår och 10% ICE-dub. Jag kör med en kanelaktig färg med lite glitter i. Ser fin fint ut på kroken! Linda fram hacklet och lämna en liten bit för infästning av CDC-fjäder samt huvud.


Klipp rent kroppens ovansida från hackelfibrer och spretande dubbing. Fäst CDC-fjädern och klipp av roten och bakre delen av fjädern ett par mm efter krokböjens slut.

Dubba därefter ett huvuvd av samma dubbing som kroppen, vill du ha ett par antenner så skall dessa bindas in innan huvudet dubbas. Jag låter några dubbingstrån sticka fram som antenner, men det går även bra med älghår eller liknande. Frisera flugan och för den som vill så kan man klippa ett V i bakdelen på CDC-fjädern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar