lördag 13 februari 2010

Spyfluga

Jag såg vissa likheter med påfågelherlens gröna skimmer och en fet fin grönaktig spyfluga. Gogglade spyfluga och fick fram lite bilder. Bla en fin bild som jag hittade här

Spyfluga ála Johan
  1. På en lämplig krok i valfri storlek binds det en lagom fet kropp av påfågelherl, lämna lite fritt framme vid kroköglan.
  2. Fäst in en svart foambit som pekar över kroköglan och som sedan skall vikas bakåt och fästas in.
  3. Nu skall benen in bakom foamhuvudet, 3 par ben kan vara lagom =)
  4. Innan vingarna monteras så skall det fästas 2-3 påfågelherl som skall lindas över benen och vingarna. Vingarna har jag gjort av tejpbitar med bindtråd som "streck" i vingen. Det var första gången jag gjorde vingar så här så resultatet blev lagom bra. Dvs det blir garanterat bättre nästa gång....
  5. Påfågelherlen lindas runt vingar och ben så att det ser bra ut, avsluta med en whip
  6. Påfågelherlen trimmas ner ganska kraftigt men var försiktig så att inte bindtråden eller herlen går av. Efter trimningen har jag duttat lite lack på kroppen och vispat runt så att herlen smetas mot kroppen och att strån pekar lite hit och dit
  7. Trimma benen och böj till de i lämplig position
  8. Måla två röda ögon
  9. Lägg flugan på någons smörgås som en överraskning på alla hjärtans dag =)

2 kommentarer:

  1. Fin spyfluga du har bundit! ska pröva binda en senare mvh jon

    SvaraRadera
  2. Tackar! Testa att binda en sådan, lite kul faktiskt och relativt enkel då den inte innehåller några konstigheter.

    /Johan

    SvaraRadera