tisdag 8 december 2009

Havsborstmask - sjöorm

Här kommer ett försök till en imitation av en havsborstmask för kustfisket.

Jag använder Hends Krystal Chenille den har en stark tråd som jag tror inte behöver förstärkas med något annat. Så därför gör jag som följer:
  1. Guldskalle på två valfria krokar
  2. Fäst in en "lagom lång" bit chenille på den främre kroken bakom guldskallen, fäst och knipsa av bindtråden
  3. Fäst chenillen på den bakre kroken och för fram guldskallen mot kroköglan. Fäst skallen baklänges och släng på lite bindtråd bakom guldskallen som även kan limmas. Lim är bra till mycket.
  4. Lacka det som går att lacka
  5. Provdra i tråden - den håller =)

2 kommentarer:

  1. Hej Johan!

    Jag gillar idén om att använda chenillens egen tråd mellan krokarna. Det underlättar ju hur mycket som helst. Men när jag tänkt göra så har jag "fegat" för tråden ser ut att vara en slags bomullstråd som jag är rädd tappar styrka när den blivit blöt ett par gånger. Vad tror du?

    Kul blogg

    MVH

    Thomas

    SvaraRadera
  2. Hej Thomas och tack!

    Trådarna i Chenillen är råstarka i torrt tillstånd men som du säger, i vått tillstånd och använd ett par ggr så kanske de brister. Men den ser riktigt stark och fin ut, ganska grova trådar tycker jag. Jag får återkomma med testresultat efter borstmaskleken =)


    /Johan

    SvaraRadera